Kan ett varumärke bli "för mycket" varumärke? Tydligen om man ska tro Starbucks och dess återanställda VD och grundare, Howard Schultz, som oroats över kedjans utveckling den senaste tiden. Att hitta tillbaka till sina ursprungliga värderingar och inrikting innebär en nyetablering med skylten "15th Avenue E Coffee and Tea" på dörren och finstilt under finns "Inspired by Starbucks" (se bild). Howard Schultz som startade kedjan för 25 år sedan vill hitta tillbaka till ursprunget med lokal stämpel på kedjans coffee shops och återanvänder material från renoveringar och utseendet blir mer "rough" och baserat på den inredning kedjans först öppnade coffee shops hade .
Kaffet kommer ligga 5-10 % över det normala Starbucks-priset men till menyn kommer adderas både vin och öl. Kaffesorterna bygger på kvalité och flera olika sorter kaffebönor går att välja bland som inte finns i det traditionella Starbucks-utbudet. Genom framträdanden såsom musik och poesiläsningar samt möjlighet att ta med sina egna LP-skivor och möjligheten till att påverka inriktning och lokala engagemang gör att kedjan visar att de ger tillbaka och att kundens intressen ligger ligger i fokus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar