(Foton: Takumi Ota)
Till den nionde salongen för kedjan LIM (Less Is More) ritade Isolation Unit inredningen i den nyöppnade salongen i Harajuku med råa väggar, grova betonggolv och med tight budget. Känslan skulle vara chic och passa klientelet i den hippa stadsdelen men det mest intressanta med projektet är när arkitekten, Teruhiro Yanagihara säger att den skapade atmosfären ‘ignores values such as privacy and comfort'. Intressant då denna beskrivning motsätter sig allt arkitekter lärt sig i 'retail'-skolan där kundens komfort och sinnesstämning är förutsättningen för att folk ska öppna plånboken. Vore väldigt intressant att utvärdera hur salongen står sig mot liknande i området, jag har en känsla att den i alla fall inte går sämre och vad har vi då för ‘nya’ argument att lyssna till då kedjor ska köpa in nya butikskoncept, för kanske är inte det viktigaste komfort o trivsel utan helt enkelt en cool inredning vi kan relatera till och vilja att förknippas med?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar