torsdag 3 september 2009

KYMYKA - SKOR PÅ PIEDESTAL


(Foton: Arjen Schmitz)

Stella McCartney, DSquared, Dolce & Gabbana, Etro, Giuseppe Zanotti Design, Yves Saint Laurent, Luciano Padovan, Missoni, Theory och självklara alternativet för skoälskare; Jimmy Choo visas i den nya butiken Kymyka på höga järnrör och sitter fast med hjälp av en stark magnet. Simpelt men självklart när man till sin fördel har skor på display som i praktiskt taget säljer sig själv med bara designernamnet. Det är byrån Maurice Mentjens som designat denna butik i Maastricht, Nederländerna. Takkronorna i taket med en ring av halogen-spotlights bidrar till den exklusiva känslan i butiken som för övrigt är väldigt stram och enkel i sina linjer. Den cirkulära logon på skyltfönstret i kombination med den 3-dimensionella effekt rören skapar får förbipasserande att uppmärksamma interiören med de vackra skorna.

Stella McCartney, DSquared, Dolce & Gabbana, Etro, Giuseppe Zanotti Design, Yves Saint Laurent, Luciano Padovan, Missoni, Theory and Jimmy Choo are brands talking for themselves when displayed in the simpliest way, on a tube with only a strong magnet keeping them in place. Brilliant idea! The store is designed by Maurice Mentjen and is situated in Maastricht, The Netherlands.

onsdag 2 september 2009

LOUBOUTIN ÖPPNAR I L.A


(Foto: www.fashionrules.com)

Att Christian Louboutin med de röda sulorna gjort som känd som "The King of heels" bland kändisar och andra skoälskare har nog undgått få. Han öppnar denna månad en ny butik på Robertson Boulevard i Los Angeles på 170 m2. Butiken är ritad av 212box som också designat många av hans tidigare butiker. Innan bilder kommit ut på interiören finns källor som beskriver butiken med tydliga röda inslag för att återknyta till sulorna, en spegelvägg med
vita glashyllor för visning av skor. Motsatt vägg är klädd med vita keramikplattor men vardera 9000 inpräntade tecken/siffror som är ett nytt, för Louboutin signifikativt "språk" som designbyrån utvecklade för första gången för butiken i Sao Paulo. Från Beirut har färgglada sittpuffar importerats och en 8 meter hög vägg i bakre delen av butiken klädd med antika spegelpaneler framhäver trappan som leder kunden upp till andra våningen och VIP-delen.

Christian Louboutin, the king of heels, is about to open a new store in L.A. this month. The store is designed by 212box that also designed many of his earlier stores. The interior is described having red (referring to the soles of course) details and using a lot of mirrors and white glass shelves for displaying shoes. Colourful poufs have been imported from Beirut and in the back of the store is a 8 meters high wall covered in vintage mirror-panels and a stair is leading up to the second floor and VIP-section.

Store front from the Louboutin store in Sao Paulo

SWAPPING PARTY

Den senaste trenden i butiker i USA har varit att anordna så kallade Swapping Parties där vintage plagg byts mellan kunder. Vad butikerna tjänar på kalasen är publicitet från press då kändisar bjuds in som lockar "vanliga" kunder till eventet. Visar också på viljan att recycla i tider då kunder sätter butikers miljö-tänk högt på prioriteringslistan. Ett annat sätt kan vara swapping bland enbart det egna märket för de butiker som har vintage-del för äldre kollektioner där man istället kan byta åt sig nya men i lägre prisnivå? Då vi snabbt brukar anamma dessa nya trender ska det bli intressant att se hur den ter sig här i Sverige.
För sig som påbörja trenden genom att anordna ett swappig party hemma finns här en länk till en know-how.

The latest trend in stores in England and US has been "swapping" where vintage garments are beeing "swapped" for someone elses. The stores  are inviting celebrities in hope to get media and press to their stores to increase sells.  We're waiting for this trend to reach Sweden... Until then here is a link to a "know-how" for having your own swapping party.

DANA LORENZ

(Foton: danalorens.com/ style.com)

Dana Lorenz älskar rosa, vilket inte minst märks på inredningen i hennes nya (och första) butik som öppnades den 1 september i år på Freeman Alley i New York. Dana har inspirerats av sena 80-tal tidiga 90 och särsklit filmen Working Girl och inredningen talar för innehållet då det utöver hennes smyckeskollektioner Fenton/Fallon också säljs vintage plagg från sent 80-tal samt ”limited edition” objekt som hon deisgnat för fotograferingar/ film. En lyckad inredning som talar för innehållet och lyckats få fram fokus på det originella med Dana Lorenz design.

Dana Lorenz loves pink, which you can see in her new design for her first store that opened september 1st this year, Freeman Alley New York. She has been inspired by the 80/90's and the interiors from the movie 'Working Girl'. A well planned interior that is 'true to the content' with all the coloured stone/chain/pinkish  jewellry lines; Fenton/Fallon on display aswell as limited edition pieces.

tisdag 1 september 2009

MAKE UP STORE v/s INGLOT

(Foton: vänster Make Up Store, höger: Inglot)

Make Up Store slår under hösten upp portarna för nya butiker i Polen och planerar att inom fem år sammanlagt ha 8 butiker i landet. Deras ambition är att bli Polens ledande makeup-kedja. Vad som ska bli intressant är hur de ska arbeta för att särskilja sig från Inglot, en polsk kedja som redan är stor och etablerad såväl som Polen som i USA, Australien, Canada och mellanöstern. Trots att jag själv ofta kan bli imponerad av Make Up Stores breda färgutbud så har de en bit kvar till att matcha Inglot (över 200 nyanser nagellack, över 200 nyanser ögonskugga och mer än 150 nyanser på läppstift). I ärlighetens namn inhandlade jag där ett läppstift i somras i en nyans som ej fanns motsvarande hos Make Up Store. Det nonchalanta bemötandet jag fick hade jag dock kunnat vara utan, som turist i en galleria vid centralstationen i en turiststad som Krakow tycker jag man kunde väntat sig bättre och jag hoppas att vår svenska kedja kan slå deras service med hästlängder med sina makeup-kurser och "ute-på-golvet"-personal. Varken Make Up Store eller Inglot testar sina produkter på djur men att Inglot inte verkar ha någon hemsida är ett stort minus.

SUPERMARKET SARAH

(Foto: www.supermarketsarah.com)

Glädjer mig att se kreativa människor som har barnasinnet kvar, för visst är Supermarket Sarah en idé man hade kunnat haft som liten då man stod på gatan och ordnade loppis för förbipasserande. Med samma ansträngning fast med ett betydligt bredare media når nu Sarah hennes blivande kunder som hon bjuder in på te och kakor till sin egna bostad i London. Fascinerande!

Lovely! This girl is having an internet-based Supermarket in her own home in London, Supermarket Sarah. She's inviting people over for tea and "shopping" by appointment!

"GRÖNA" SKYLTDOCKOR


Nu kan även skyltdockor inhandlas med gott samvete, Greneker har hittat en metod att framställa dessa av sojabönor och kallar materialet GREN-S SOY.

Nowadays ecofriendly mannequins exist.. Greneker has invented a way of making them out of soy beens and call the material GREN-S SOY.